Rađa se među siromašnima kao plod
Drugog vatikanskog sabora
Ulomak iz Kikovog svjedočanstva
...Imao sam slikarski atelje u blizini Plaza de España u Madridu, i obično bih provodio božićne blagdane zajedno s roditeljima. Jedne godine odoh kući za Božić, uđoh u kuhinju i vidjeh kuharicu koja je plakala. Upitao sam je: "Berta – tako se zvala – što vam je?" i ona mi ispriča kako joj je muž pijanac, kako želi ubiti sina, kako se sin pobunio... Ispričala mi je stvari što su me zaprepastile. I osjetio sam kako Bog želi da joj pomognem.
Kikova baraka. |
Ozračje u kojem se rađa Neokatekumenski put. Palomeras Altas - Madrid 1964 |
Uzeo sam tog čovjeka i odveo ga na "Cursillo de Cristianidad". Ostao je zadivljen dok je slušao kako govorim. Nekoliko mjeseci nije pio, ali onda je opet počeo i ponovno su nastali problemi. žena me zvala: "Gospodine Kiko, dođite molim vas, moj muž želi sve ubiti! Zovite policiju!". Nisu mi dali živjeti. Na kraju pomislih: "A što ako mi Bog govori da ostavim sve, da odem živjeti tamo, i da im pomognem?". Ostavih sve i odoh živjeti s tom obitelji. Spavah u sićušnoj kuhinji koja je bila puna mačaka.
Unutrašnjost Kikove barake. |
Unutrašnjost Kikove barake. http://tomagraf.hr |
Živio sam tamo i ostao sam potresen, kažem vam istinu, cijelim tim okružjem. Mnogo je ljudi živjelo u strašnim situacijama. Ne znam poznajete li knjigu Alberta Camusa "Kuga", koja govori o problemu trpljenja nedužnih. Ta žena, Berta, pripovjedila mi je kako je njen muž, koji je bio hrom, da bi se osvetio za mnoga poniženja što ih je primio, svima razglasio da će oženiti nju, najljepšu djevojku u četvrti. Svi su mu se smijali. Ali, znate li kako ju je oženio? Stavljajući joj nož pod grlo i rekavši joj: "Ako se ne udaš za mene, prerezat ću grlo tvom ocu." I bio bi to stvarno učinio. Njezin otac bio je udovac, a ona je bila sama, i veoma bojažljiva i strašljiva.
Upitah se. Što je zgriješila ova jadna žena da je zaslužila takav život? Zašto ne ja? I
nije bila sama. Bila je tu blizu i jedna druga žena što je imala Parkinsonovu bolest, muž ju je napustio, te
je živjela od
milostinje. I bilo ih je još. Još mnogo drugih.
Pred svim ovim postoje dva odgovora. Znate li poznatu
Nietzscheovu frazu: "Ili je Bog dobar i ne može učiniti ništa da pomogne ovim jadnim ljudima, ili
im može pomoći,
a ne čini to, onda je, dakle, zao." Ova fraza je otrovna. Može li Bog pomoći ovoj
ženi, ili ne može? Zašto ne pomaže?
U toj situaciji ostadoh zapanjen. Znate li što sam tamo
vidio? Ne ono što kaže
Nietzsche, može
li Bog ili ne može,
nego vidjeh Krista raspetoga. Vidjeh Krista u Berti, u onoj ženi s Parkinsonom, i
u onom drugom. Vidio sam otajstvo. Otajstvo križa Kristova. Ostadoh neizmjerno zapanjen, iskreno to
govorim.
Poslije sam bio pozvan na služenje vojnog roka, i bio sam poslan u Afriku. Kad
sam se vratio rekoh sam sebi: ako sutra bude Kristov drugi dolazak, ne znam što
će se dogoditi s ovim svijetom, ali znate gdje želim da me zatekne Isus Krist? Uz noge Krista
rapetoga. Gdje se nalazi Krist raspeti? U onima koji nose najveća trpljenja, posljedice
grijeha svih. Kaže
Sartre: "Jao čovjeku koga prst Božji zgnječi o zid." Tamo sam vidio ljude
pritisnute uza zid, tolike slabe ljude prignječene posljedicama grijeha, slabi
anonimni cirenci.
Manola, Kiko, Joaquin i njegove kćeri. |
Sestra od Carmen sudjelovala je u udruzi, nazvanoj
"Villa Teresita", koja se bavila spašavanjem prostitutki. Išli su po
njihovom kućama i nudile posao onima koje bi to željele. Na kraju sam primijetio da sve to radimo iz
nekog hobija. Rekao sam toj grupi i sestri od Carmen: "Ja odlazim živjeti među
siromahe."
Charles de Foucauld dao mi je formulu: živjeti u šutnji, kao
Isus u Nazaretu, do nogu Isusa Krista usred tih ljudi. Upoznao sam jednog
socijalnog radnika koji mi je pokazao jednu zonu Palomerasa Altasa, gdje je
bila baraka od drvenih dasaka, u kojoj su se sklanjali psi. Reče mi:
"Smjesti se tamo i ne brini." Tamo je nekako sve počelo. želio sam živjeti u barakama
kao Charles de Foucauld, u kontemplaciji: kao što netko stoji pred Presvetim,
pred stvarnom prisutnosti, jedinstvenoj Kristovoj prisutnosti u Euharistiji; ja
sam želio stati
uz noge Krista raspetoga, uz najsiromašnije, najjadnije ljude.
Gospodin me odveo tamo s ovim duhom: ja sam bio posljednji.
Oni su bili Krist. Možda
mi je tko mogao reći: "Kiko! Pomozi im!" Ovo je vrlo važan moment za one
koji znaju ići do srži
stvari. "Kako to? Ti tu kontempliraš, dok ovi umiru od gladi? Daj im
jesti." Ja nisam imao ništa, nisam ponio ništa drugo doli Bibliju i
gitaru, spavao sam na madracu na goloj zemlji. Nisam imao išta drugo.
Pročitao sam u jednoj knjizi nešto što me zaista pogodilo,
iz vremena nacizma. Pripovijeda povijesni događaj što se dogodio u
koncentracijskom logoru Auschwitz. Neki zapovjednik Gestapa je shvatio koliko
je zvjerstva bilo u genocidu nad židovima.
Jednog dana, tijekom pregleda logora, vidje gdje jedna kolona ljudi i žena, svi bijahu
potpuno goli, odlazi prema plinskoj komori. Osjeti u srcu veliku bol. Upitao
se: "Što sad trebam učiniti da im pomognem, da budem u miru sa samim
sobom?" Znate koji mu je odgovor došao iznutra? (Očevi Crkve govore o
Kristu koji govori unutar tebe. Ovdje se radi o vrlo dubokoj stvari.) U knjizi
dalje stoji kako je ono što je osjetio da bi trebao učiniti bilo to da se svuče
i on, i stane u kolonu zajedno s njima.
Možemo
se upitati: odakle mu je dolazio onaj glas koji je čuo iznutra? Da li je to
bilo neko nadahnuće? Da li je stvaran? Da li je došao od Boga? Zar ne bi bilo
bolje da je zaustavio kolonu i oslobodio one ljude? Možda nije mogao. Zašto je onda istina ta da se morao
svući i stati u kolonu? Evo jednog mogućeg odgovora: osoba što se nalazi u onoj
koloni proživljava
takvu dramu da ne zna postoji li uopće Bog, ima li ljubavi na ovom svijetu,
jer, ako nema ljubavi na svijetu, Bog ne postoji, život je nakazan, umiremo u apsurdu. Ali ako netko
stane uz tebe, sam Krist postaje čovjekom i stoji uza te u koloni zbog ljubavi.
Istina i smrt imaju smisla.
Vrijedi
li ovo išta? Ono što se treba činiti je samo socijalna pomoć? Zar čovjek samo
jede? Ili mu treba pokazati ima li Boga ili ne, da li ljubav postoji ili ne
postoji? Nisam otišao u barake da dam ljudima jesti, niti da ih učim čitati.
(Svi su bili nepismeni, osim možda
jednog ili dvojice: José Agudo je bio u popravnom domu i znao je čitati, ali
njegova žena
nije. Cigani, "quinquis", momci koji su bili u zatvoru, znali su
nešto slabo.) Otišao sam tamo i, ako želite
znati, nisam uopće mislio propovijedati, znate da Mala Braća Charlesa de
Foucaulda žive
"u šutnji". Želio
sam svjedočiti živeći
među njima kao Isus u Nazaretu.
Kiko sa Domingom i Manolom, prvom braćom koja su otišla živjeti u njegovu baraku. |
Malo po malo počeli su se približavati i pitati se: "Tko je ovaj ovdje, s
bradom i gitarom?" Neki su mislili da sam učinio neki zavjet, drugi su
mislili da sam protestant, jer sam uvijek nosio Bibliju. Cigani su dolazili
zbog gitare... Nisu znali tko sam. José Agudo, koji se bio zavadio s drugim
klanom "quinquis", došao me pitati što kaže Evanđelje s obzirom na tučnjavu. Ja sam mu
pročitao Govor na Gori koji kaže
ne opirite se zlu, a on je ostao zapanjen: "Kako? Ne budem li se branio
ubit će me? Što mi je činiti?" Dao sam mu da čita "Cvjetiće" Sv.
Franje, koji su ga veoma zadivili, te me više nije napuštao.
Dobro, neću vam sada prepričavati sve ove zgode, previše bi
se odužilo...
...Ono što sam željela
reći je ovo: Kiko je imao duboko ukorijenjenog Slugu Jahvina, a ja sam
donijela, kao na pladnju, ne mojom zaslugom, nije bilo moje, bio je to Drugi
vatikanski sabor; Pashu i Uskrsnuće od mrtvih. Prva pjesma koju je Kiko napisao
u barakama bio je "Sluga Jahvin"; trebalo je čekati dvije godine da
dođe "Uskrsnuo je", da bi ušli u Pashalnu dinamiku.
Pashu nisam izmislila ja, niti Otac Farnes, već je bila plod
ogromnog rada cijeloga Liturgijskog pokreta i cijeloga Biblijskog pokreta, koji
su poticali Sabor. Taj rad se pokrenuo na Saboru.
Ja sam uvijek bila uz Kika, ali se nisam pouzdavala u njega,
niti malo. Jedino me uvjerio onog dana kada je došao nadbiskup Madrida, mons.
Morcillo, i ovo je bilo još jedno čudo koje bi bilo zanimljivo pripovijedati.
Tek kad sam vidjela da je Crkva prisutna, započela sam surađivati s Kikom,
pouzdavajući se više u njega.
Mons. Morcillo je bio autentični dar Božji. On nas je poslao
u župe...
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.